دميدن روح زنانه در ضوابط شهرسازي
رييس بنياد علمي پژوهشي معماري و شهرسازي ايران ميگويد: دستاوردهاي علمي همايش زنان معمار ايراني ميتواند به تغيير برخي ضوابط و مقررات شهرسازي و بهبود كيفي آنها بينجامد.
فريدون رضويكيا، كه برگزار كننده اولين همايش زنان معمار ايراني به شمار ميرود، در گفتوگو با خبرنگار شهر، گفت: يكي از محورهاي مورد بررسي در اين همايش موضوع فضا و جنسيت در معماري و شهرسازي معاصر ايران است و با توجه به آنكه زنان به واسطه حضور بيشتر در خانه، نقش عمدهاي در معماري مسكوني دارند، نتايج علمي اين همايش ميتواند در معماري مسكوني تحول ايجاد كند.
وي درباره ارائه دستاوردهاي اجرايي اين همايش گفت: در بيانيه پاياني اين همايش براي برخي مقولات مرتبط به زنان و حرفه شهرسازي و معماري راهكارهايي ارائه ميشود. علاوه بر آن با همكاري خوبي كه با شهرداري و بخشهاي مختلف آن در برگزاري اين همايش داشتهايم، ميتوان اميدوار بود كه تحقيقات و دستاوردهاي علمي ما موجب شكلگيري تغييراتي در ضوابط و تغييرات شهرسازي كه شهرداري متولي آن است، شود.
رييس بنياد علمي پژوهشي معماري و شهرسازي درباره توجه به حوزههاي مغفول معماري و شهرسازي گفت: پس از انقلاب دو سمينار با موضوع زنان و معماري و تنها در سطح دانشگاهي برگزار شد كه گرچه مورد اقبال دانشگاهيان قرار گرفت اما بيشتر، موضوعات صنفي را مدنظر داشت.
رضوي كيا اظهار داشت: بنياد علمي پژوهشي معماري و شهرسازي همچنان كه از نامش برميآيد، بيشتر رويكردي علمي و پژوهشي دارد. ما همانند دو سال گذشته كه برگزاري برنامههاي روز معمار را بر عهده داشتيم، تلاش ميكنيم بيشتر با نگاه پژوهشي به پتانسيلهاي موجود در اين رشته، دانشآموختگان آن را شناسايي و آنان را به بازار كار حرفهاي معرفي كنيم. در راستاي توجه به همين حوزههاي كمتر مورد توجه قرار گرفته، قصد داريم در ارديبهشت سال آينده نخستين همانديشي معماران جوان را ترتيب دهيم.
نخستين همايش زنان معمار ايراني، صبح امروز(چهارشنبه) با حضور اساتيد و دانشجويان معماري و شهرسازي، در موزه ايران باستان آغاز به كار كرد و تا 16 آذرماه ادامه خواهد داشت.
گزارش خبرنگار شهر حاكي است كه در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي از آثار زنان معمار و شهرساز در سه حوزه مطالعات، اجراي ابنيه، مرمت آثار تاريخي شهرسازي و طراحي شهري برپا شده كه در روزهاي آينده به آثار برتر اين نمايشگاه جوايزي اهدا خواهد شد.
حاميان اولين همايش زنان معمار ايراني، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، کميسیون ملی یونسکو در ایران، فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، موزه ملي ايران ( ايران باستان ) و جامعه مهندسان معمار جوان هستند.
فريدون رضويكيا، كه برگزار كننده اولين همايش زنان معمار ايراني به شمار ميرود، در گفتوگو با خبرنگار شهر، گفت: يكي از محورهاي مورد بررسي در اين همايش موضوع فضا و جنسيت در معماري و شهرسازي معاصر ايران است و با توجه به آنكه زنان به واسطه حضور بيشتر در خانه، نقش عمدهاي در معماري مسكوني دارند، نتايج علمي اين همايش ميتواند در معماري مسكوني تحول ايجاد كند.
وي درباره ارائه دستاوردهاي اجرايي اين همايش گفت: در بيانيه پاياني اين همايش براي برخي مقولات مرتبط به زنان و حرفه شهرسازي و معماري راهكارهايي ارائه ميشود. علاوه بر آن با همكاري خوبي كه با شهرداري و بخشهاي مختلف آن در برگزاري اين همايش داشتهايم، ميتوان اميدوار بود كه تحقيقات و دستاوردهاي علمي ما موجب شكلگيري تغييراتي در ضوابط و تغييرات شهرسازي كه شهرداري متولي آن است، شود.
رييس بنياد علمي پژوهشي معماري و شهرسازي درباره توجه به حوزههاي مغفول معماري و شهرسازي گفت: پس از انقلاب دو سمينار با موضوع زنان و معماري و تنها در سطح دانشگاهي برگزار شد كه گرچه مورد اقبال دانشگاهيان قرار گرفت اما بيشتر، موضوعات صنفي را مدنظر داشت.
رضوي كيا اظهار داشت: بنياد علمي پژوهشي معماري و شهرسازي همچنان كه از نامش برميآيد، بيشتر رويكردي علمي و پژوهشي دارد. ما همانند دو سال گذشته كه برگزاري برنامههاي روز معمار را بر عهده داشتيم، تلاش ميكنيم بيشتر با نگاه پژوهشي به پتانسيلهاي موجود در اين رشته، دانشآموختگان آن را شناسايي و آنان را به بازار كار حرفهاي معرفي كنيم. در راستاي توجه به همين حوزههاي كمتر مورد توجه قرار گرفته، قصد داريم در ارديبهشت سال آينده نخستين همانديشي معماران جوان را ترتيب دهيم.
نخستين همايش زنان معمار ايراني، صبح امروز(چهارشنبه) با حضور اساتيد و دانشجويان معماري و شهرسازي، در موزه ايران باستان آغاز به كار كرد و تا 16 آذرماه ادامه خواهد داشت.
گزارش خبرنگار شهر حاكي است كه در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي از آثار زنان معمار و شهرساز در سه حوزه مطالعات، اجراي ابنيه، مرمت آثار تاريخي شهرسازي و طراحي شهري برپا شده كه در روزهاي آينده به آثار برتر اين نمايشگاه جوايزي اهدا خواهد شد.
حاميان اولين همايش زنان معمار ايراني، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، کميسیون ملی یونسکو در ایران، فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، موزه ملي ايران ( ايران باستان ) و جامعه مهندسان معمار جوان هستند.
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و نهم آذر ۱۳۸۶ ساعت 8:3 توسط عالمي
|