در پي جلسات شوراي عالي ترافيک در وزارت کشور برگزاري اين جلسان به گفته کساني که در جلسات حضور داشتند مثبت بوده در حالي که مسوولان شهرداري و شهردار آن را شبيه کلاس درس دانسته اند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهروندی به نقل از سایت خبری رجانیوز: جلسات مشترک شوراي عالي ترافيک بين دولت و شهرداي و رييس شوراي شهر تهران با رياست محمود احمدي نژاد برگزار شد.

بر اساس گزارش هاي رسمي، اين جلسه «سازنده» و «در جوي از تفاهم» برگزارشد. محمود احمدي نژاد خود در جمع خبرنگاران ديدار با محمد باقر قاليباف و اعضاي شوراي شهر پايتخت را «خوب و سارنده» توصيف کرد.

معاون عمراني وزير کشور با مثبت ارزيابي کردن جلسات شوراي عالي ترافيک با اشاره به اين که به ما اطلاع دادند که واگن هاي مترو در گمرک به خاطر 7 ميليارد تومان مانده است و دولت 12 ميليارد تومان داده است، افزود: ما مي خواهيم بدانيم که "چه زماني فرهنگي که دولت بدهکار به شهرداري است، عوض مي شود؟"

همچنين رييس جمهور با توجه به مشكلات ترافيكي شهر تهران و به منظور ايجاد تسهيلات براي مردم دستور ترخيص واگن هاي متروي تهران- كرج بدون پرداخت عوارض گمركي را صادر كرد.

اين اقدام احمدي‌نژاد در راستاي سياستهاي دولت براي رفع مشكلات ترافيكي شهر تهران و تسريع بهره برداري از اين پروژه به منظور ايجاد تسهيلات براي مردم عليرغم عدم پرداخت عوارض گمركي صورت گرفته تا اين واگن ها در اسرع وقت در خدمت حمل و نقل مسافرين قرار گيرد.

اين در حالي است که شهردار تهران، مشاور و سخنگوي او و همچنين معاون حمل و نقل وي، معتقدند جلسات شوراي عالي ترافيک هيچ نتيجه مثبتي نداشته است.

قاليباف: جلسه با احمدي نژاد خروجي ندارد

پيشتر شهردار تهران که در يکي از جلسات مشترک با دولت حضور نيافته بود درباره علت عدم حضورش گفته بود: «من جلسه مهمتري داشتم و بايد در آن حضور پيدا مي کردم.»

محمد باقر قاليباف در عين حال که حضور نيافتن در جلسه با رييس دولت نهم را به معني اعتراض نمي داند بلافاصله اضافه کرد: «صادقانه مي گويم که خيلي از روند جلسات راضي نيستم.»

او با بيان اينکه «وقتي جلساتي در اين سطح تشکيل مي شود بايد تصميماتي گرفته شود که براي شهر کارساز و موثر باشد» گفت: «من تاکنون خروجي مشخصي نديده ام.»

به گزارش برنا، با اين حال مشخص نيست چگونه دستور رييس جمهور مبني بر ترخيص واگن هاي مترو بدون پرداخت عوارض گمرکي که در ميان تصميمات متعدد گرفته شده اعلام شده است، جزء نتايج اين جلسات از سوي مديران شهرداري تهران ديده نمي شود؟

معاون شهردار:جلسات شوراي عالي ترافيك شبيه کلاس‌درس است تا جلسات تصويب طرح
معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران پيش از اين تاکيد کرد: هيچ توافقي براي ايجاد تغييرات در طرح جامع حمل و نقل و ترافيک در جلسات مشترک شهرداري با شوراي عالي ترافيک صورت نگرفته و شهرداري تهران مخالف هرگونه تغييري برخلاف مباني علمي و کارشناسي است.

جعفرتشکري هاشمي در پاسخ به اظهار نظر معاون عمراني وزير کشور مبني بر اين که طرح جامع با اصلاحاتي که مورد نظر وزارت کشور و شهرداري تهران است شنبه آينده به تصويب مي‌رسد، گفت: در جلساتي که با هدف بررسي و تصويب طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران برگزار شد، هيچ تغييري در محتواي طرح مطرح و مورد تاييد قرار نگرفت و در واقع در اين جلسات، ما به ابهاماتي که برخي از مسوولان در مورد بخش‌هاي مختلف طرح داشتند، پاسخگو بوديم و در طول جلسات نيز براساس اصول و مباني علمي، هيچ خدشه و ايرادي بر محتواي طرح جامع حمل و نقل و ترافيک وارد نشد.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران با بيان اين که طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران حاصل تلاش کارشناسان و نخبگان برجسته حمل ونقل کشور است و بين طرح‌هاي جامع حمل و نقل ساير شهرها بي‌بديل محسوب مي‌شود، گفت: در حالي که طرح‌هاي جامع ساير شهرهاي کشور در يک يا دو جلسه نيم ساعته مورد بررسي و تصويب شوراي عالي ترافيک قرار مي گيرد، جلسات زيادي براي بررسي و تصويب طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر تهران برگزار شده، اما در اين جلسات به جاي بررسي راه کارها و رويکردهاي طرح، بيشتر به جزيياتي مانند شيوه‌هاي آمارگيري، مدل‌هاي به کار گرفته شده و غيره پرداخته شده، تا جايي که گاهي اوقات احساس مي‌شد، اين جلسات بيشتر شبيه کلاس‌هاي درس دانشگاهي است تا جلسات بررسي و تصويب طرح جامع!

هدف از برگزاري جلسات دريافت طرح جامع ا زسوي شهرداري به دولت بوده که بررسي اين طرح که در يک کتاب جمع آوري شده و در طول چندي ماه از سوي شهرداري گردآوري شده بايد حداقل در 3، 4 جلسه اين طرح مورد بازبيني و بررسي قرار گيرد و بعد تصويب شود، گويا مسوولان شهرداري خواهان اين هستند که اين طرح بدون بررسي و نقد کارشناسانه آن،دولت آن را چشم بسته و بدون در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات به اين طرح آن را به تصويب برسانند!

سخنگوي شهردار:جلسات مشترک دولت و شهرداري تا کنون خروجي تاثيرگذاري در ترافيک تهران نداشته است

ايازي نيز پيش از اين در مورد نتايج جلسات مشترک شهرداري و رئيس جمهور گفت: هر چند اين جلسات با حضور رئيس جمهور انجام مي شود و اقدام خوبي است اما متاسفانه تا کنون به اقدام اجرايي موثري در ترافيک تهران نداشته است .

وي افزود: در اين جلسات طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران بررسي و به شوراي حمل و نقل و ترافيک براي بررسي بيشتر ارجاع شد و همچنين طرحهاي شهرداري نيز در اين زمينه مطرح و براي بررسي بيشتر به اين شورا سپرده شد.

مشاور عالي شهردار تهران خاطرنشان کرد: تا کنون اين جلسات خروجي خاصي نداشته اما اميدواريم با استمرار چنين حرکتهايي مشکلات ترافيک تهران برطرف شود.

به نظر مي رسد شهرداري و مسولان آن هدف از تشکيل جلسات شوراي عالي ترافيک را حل ترافيک و بررسي کارشناسانه آن نمي دانند و با پرداختن به جزييات جلسات در ميان خبرنگاران و رسانه ها بحث ترافيک را به بحث هاي سياسي دامن زده اند، گرچه تمام کساني که در اين جلسات حضور داشتند از جمله سردار رويانيان و مهدي چمران اين جلسات را مثبت و راه حلي براي حل ترافيک دانستند.